Pamiętasz o przeglądzie technicznym?

Kasa fiskalna Elzab Mini E

Mówiliśmy jakiś czas temu o fiskalizacji urządzenia rejestrującego sprzedaż, będącej warunkiem rozpoczęcia zgodnej z przepisami działalności handlowej. Ale przecież na tym zobowiązania podatnika się nie kończą. Oprócz wystawiania i wydawania klientom paragonów, przedsiębiorca ma do spełnienia jeszcze kilka obowiązków. Zalicza się do nich m.in. regularne zgłaszanie urządzenia fiskalnego na przeglądy techniczne.

Zarówno kasa, jak i drukarka fiskalna nie jest typowym urządzeniem, które kupujemy i zaczynamy z niego korzystać. Z tego typu technologią wiążą się konkretne regulacje prawne, określone przez Ministerstwo Finansów. Od urządzenia fiskalnego zależy bowiem prawidłowość ewidencji obrotu i dokumentacja odprowadzanych przez przedsiębiorcę podatków. Nic dziwnego zatem, że kasy i drukarki mają aż takie znaczenie. Tym bardziej nie dziwi zapis mówiący, że każde, użytkowane urządzenie fiskalne musi być zgłaszane na przegląd nie rzadziej, niż co 2 lata.

Na czym polega przegląd techniczny

Najczęściej opiekę serwisową nad naszym urządzeniem fiskalnym sprawuje ta sama firma, u której zostało ono zakupione. Uprawniony serwisant, po przejęciu od nas kasy lub drukarki, przeprowadza kontrolę, na którą składają się m.in. takie czynności, jak:

  • poddanie kontroli stanu modułu fiskalnego i pamięci fiskalnej; sprawdzenie, czy zgadza się on z zapisami, znajdującymi się w książce serwisowej (o niej będziemy jeszcze mówić w innym wpisie)
  • ocena pracy wyświetlacza klienta (czy wszystkie pojawiające się na nim komunikaty są prawidłowe i czytelne)
  • sprawdzenie programu archiwizującego i programu pracy urządzenia fiskalnego
  • poddanie kontroli sposobu funkcjonowania mechanizmu drukującego (czy na wystawianych dokumentach wszystkie informacje są prawidłowe i czytelne)
  • ocena ogólnego stanu obudowy urządzenia kasy lub drukarki
  • kontrola stanu plomb na obudowie urządzenia fiskalnego; porównanie go z zapisami zamieszczonymi w książce serwisowej (dostęp do wnętrza, które chronią plomby, jest dla podatnika zabroniony! Jeśli stan plomb okaże się negatywny, będzie to także bardzo niepokojący sygnał zarówno dla serwisanta, jak i organów skarbowych)

A gdy kontrola dobiegnie już końca…

Po każdym przeprowadzonym przeglądzie technicznym, serwisant ma obowiązek sporządzić w książce serwisowej odpowiednią notatkę. Wpis zawiera informacje na temat ogólnego wyniku kontroli oraz ewentualnych wniosków i sugestii pokontrolnych. Ale to nie wszystko. Serwisant musi także wystawić właściwy dokument, który poświadcza, że przegląd techniczny się odbył. Wydruk ten jest następnie wpinany do książki serwisowej, na wypadek innych interwencji serwisu lub niezapowiedzianych kontroli organów skarbowych.

Przeglądy techniczne mają bowiem, można tak powiedzieć, wyeliminować czynniki zewnętrzne, przyczyny techniczne, mogące zaważyć na prawidłowości ewidencji obrotu. Dzięki temu Urząd Skarbowy ma też większą pewność, że inne, ewentualne błędy wynikają raczej z działań samego podatnika. Co nie zmienia faktu, że właściwe funkcjonowanie urządzenia fiskalnego leży w interesie także przedsiębiorcy.

1 Comment

  1. xawery

    cos mi sie wydaje ze nieraz tak jest ze serwis dba o to bysmy nie zapomnieli o przegladzie 😉 co w sumie dobre bo kto chcialby miec te rozne nieprzyjemnosci potem z uwagi niedopelnienia obowiazku

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Odpowiedz poprawnie *