Fiskalizacja – rozpocznij sprzedaż z użyciem kasy

kasa fiskalna Farex Szafir E

Nie wystarczy, by podatnik nabył kasę i drukował na niej paragony. Urządzenie trzeba najpierw wprowadzić w tryb fiskalny, czyli dokonać fiskalizacji. Jest to jednorazowa i nieodwracalna operacja, polegająca na trwałym zapisie numeru NIP podatnika w pamięci fiskalnej. Fiskalizacji dokonuje uprawniony serwisant na wniosek użytkownika kasy. Przeprowadzoną fiskalizację należy w ciągu 7 dni zgłosić do właściwego dla podatnika Naczelnika Urzędu Skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego i zakończenia procesu instalacyjnego.

Jedynie uprawniony serwis

Przepisy fiskalne precyzyjnie określają, kto i w jaki sposób powinien przeprowadzić fiskalizację. Operacji tej może dokonać wyłącznie posiadający odpowiednie uprawnienia (wydawane przez producentów urządzeń rejestrujących, po odbyciu szkolenia) pracownik serwisu kas fiskalnych. Zanim przystąpi on do tej nieodwracalnej procedury, dokonuje programowania urządzenia, czyli wprowadza do pamięci niezbędne dane, a wśród nich informacje o firmie, bazę sprzedawanych towarów lub usług oraz stawki podatkowe VAT. Kolejny krok to już  fiskalizacja, czyli wprowadzenie NIP-u, którego nie będzie można zmienić w trakcie użytkowania kasy, chyba że wymieniając cały moduł fiskalny.

Co po fiskalizacji?

Gdy już kasa jest w pełni gotowa do pracy, czyli rejestracji obrotu i kwot podatku oraz wystawiania paragonów fiskalnych, podatnik musi dopełnić jeszcze jednego obowiązku – zgłoszenia poinstalacyjnego. Zgłoszenia takiego dokonuje zarówno podatnik jak i serwis, który zafiskalizował oraz zainstalował urządzenie.

Naczelnik właściwego Urzędu Skarbowego powinien w ciągu 7 dni od daty fiskalizacji otrzymać dwa niezależne zgłoszenia: od podatnika oraz od serwisu. Prawidłowo wypełnione dokumenty można złożyć w dwojaki sposób:

  • w siedzibie Urzędu – w wyznaczonych do tego celu stanowiskach Kancelarii
  • wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej (w takim przypadku za dzień złożenia, uznana będzie data widniejąca na stemplu pocztowym)

Urząd Skarbowy, po otrzymaniu zgłoszenia, rejestruję kasę w ewidencji, a do podatnika wysyła zawiadomienie o numerze pod jakim urządzenie zostało do niej wprowadzone. Niezwykle istotne jest, aby nadany numer umieścić na obudowie kasy w widocznym miejscu i trwały sposób. Można użyć do tego markera ewentualnie przykleić naklejkę.

2 Comments

  1. michał_R

    ile czasu mniej więcej czeka się na otrzymanie numeru ewidencyjnego?

    Reply
  2. Bartosz81

    coś koło miesiąca chyba

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Odpowiedz poprawnie *